Nehézlégzés kezelése

Az arra hajlamos gyermekeknél egy-egy megfázást, vírusfertőzést követően tapasztalhatunk nehézlégzést és zihálást, vagyis szapora légvételt. Ezt nem nevezzük még asztmának, mert csak vírusfertőzés váltja ki. Orvosi elnevezése obstructiv bronchitis. Pathomechanizmusában az játszik szerepet, hogy a fertőzést túlreagálja a szervezet, erősebb hörgőszűkülettel és nyákképződéssel próbál védekezni a fertőzés ellen. A hörgőszűkület viszont megakadályozza a nyák könnyebb eltávozását, így nehezen szűnő ingerköhögés, a hörgőszűkület miatt, pedig nehezített légzés és zihálás jelentkezik. Ezt a betegséget kiválthatják bizonyos vírusok és baktériumok, az egyébként egészséges csecsemőknél kisdedeknél is, mint pl. RSV vagy Chlamydia pneumoniae vagy Mycoplasma pneumoniae. Azonban, ha ismételten jelentkezik ez a betegség, akkor felmerül, hogy gyermek hajlamos a hörgőszűkületre. Ennek lehet későbbi vonzata is, amikor már nem csak vírusfertőzés, hanem fizikai- vagy pollenterhelés is kiváltja a hörgőszűkületet, így a nehézlégzést vagy a zihálást. Ezt már asztmának nevezzük.

A betegségre hajlamos gyermekeknél a hangsúly a megelőzésen van. Erre az akadémiai orvoslás szteroidos puffokat és immunmoduláns gyógyszereket használ, mert ezek csökkentik a gyulladásos reakciót és így mérséklik a nehézlégzés gyakoriságát. A háziorvosi tapasztalat azonban az, hogy a legritkább esetben oldják meg ezek a gyógyszerek hosszú távon a problémát. Általában emelni kell a gyógyszerek szintjét ahhoz, hogy a beteg panaszmentes legyen, de sokszor ez sem elegendő, mert egymást érik a nehézlégzéses időszakok, minden náthát követően jelentkezik a hörgőszűkület.
A betegség valódi megelőzését nem tünetelnyomással, hanem az okok megszüntetésével kell kezdeni. Közbenső szereplők a pollenek, légúti allergének és az étel allergének, leggyakrabban a tejtermékek. Ezek kiiktatásával is csökkenthető a tünetek előfordulása.
Létezik még légzéstechnika is mely javít a tüneteken, sőt a betegség is meggyógyítható vele, neve Buteyko légzéstechnika. E módszer tanfolyamon elsajátítható már Magyarországon is, részletesebben a Buteyko.hu honlapon lehet tájékozódni.
Tapasztalaton szerint a legjobb megoldást ismét a homeopátia hozza. A jól választott alkati szer mellett valóban megszűnik a betegség és csak nagyon ritkán, egy-egy erősebb járvány során jelentkezik panasz.
A legjobb megoldást a tüdőből a vegyi anyagok eltávolítása hozza. Ugyanis, véleményem szerint, az egész betegséget az váltja ki, hogy a tüdőbe vegyi anyagok kerülnek be, melyet a szervezet nem tud eltávolítani, és amely állandó gyulladást provokál, melyre csak rátevődik a fertőzést követő gyulladás. A vegyi anyagokat köpölyözéssel lehet eltávolítani, ennek során vákuum segítségével a bőr alá szívjuk a vegyi anyagokat, onnan pedig a nyirokkeringés pár nap alatt kimossa. A kezelés egy-két órát tart és egyáltalán nem fájdalmas, már óvodás gyermekeken is végezhető.

A kialakult nehézlégzés kezelése már nehezebben megoldható. Az orvosi gyakorlatban ilyenkor használjuk a különböző hörgőtágító gyógyszereket, melyek gyors, de csak átmeneti enyhülést hoznak a betegnek. A leggyakrabban használt gyógyszer a Ventolin, melyet puff formájában, közvetlenül a légutakba befújva alkalmazunk. Ez egy gyors hatású hörgőtágító, mely béta receptorokon hat, és nem szteroid. Közepesen súlyos nehézlégzés estén 4-6 óránként alkalmazzuk a 2 puffot. Azonban ha súlyosak a tünetek, akár 20 percenként is alkalmazható a 2 puff, maximum 2 órán át, ez után, ha javulnak a tünetek vissza kell térni a 4 óránkénti adagolásra. Amennyiben nem javulnak a tünetek alkalmazhatjuk a Berodual nevű puffot, mely Ventolin mellett napi kétszer két puffban adható. Azonban, ha nem hat a Ventolin, ami sajnos időnként, agresszív tünetek esetén előfordul, használhatjuk napi négyszer 2 puff Berodualt. Ilyenkor, a Ventolin nem használható, mert együtt nagyon fokoznák a szívfrekvenciát, mivel a szívben lévő béta receptorokra is hatnak. Ez a hátránya Spiropent szirupnak, szájon át adható gyógyszernek is, mely hatóanyaga a Ventolinnal megegyezik, tehát hörgőtágító, de mivel az egész szervezetbe bejuttatjuk, így a szívre is hat. Ezért, használatánál gyakori a szívfrekvencia fokozódás. Így adagjait nem is lehet növelni, e miatt nem is nagyon alkalmazzuk a gyakorlatban. Kisgyerekeknél, akik nem tudják még a puffot használni (kilégzés után csukott szájba a pumpát, majd belégzés idején befújás), alkalmazzuk a Babyhalereket, melyek rezervoárt képeznek és nem hagyják elillanni a porlasztott gyógyszert. Ritkán előfordul, hogy a súlyos nehézlégzés miatt szteroid kúp vagy szteroid injekció adására is szükség lehet.
Heveny nehézlégzés esetén a gyógyszeres kezelést kiegészíthetjük magnézium adásával, pl. Magnesium-phosphoricum Schüssler só (5 tabl. egy dl vízben 5 percenként kortyolgatva, akár 4x naponta), akupresszúrával a tüdő meridián mentén.
A leggyorsabb és a leglátványosabb segítséget a homeopátiás kezelés hozza. Amennyiben sikerül kiválasztanunk az alkati szert, már egy-két óra múlva csökkenek a tünetek, hat óra múlva pedig alig észlelhetők. Ez csak a jól választott alkati szer esetén következik be, amennyiben nem javulnak rövid időn belül a tünetek, további szert kell választanunk.