Browse Category by Életmód
Életmód

Étkezési tanácsok

Javasolt:

zöldség, gyümölcs,

köles, hajdina, amaránt, quinoa,

paleoliszt, útifűmaghéj liszt,

rizstej, kókusztej, mandulatej,

hidegen sajtolt növényi olaj, kókuszzsír

eritrit, sztívia,

mák, szezámmag, lenmag,

tökmag, napraforgómag,

mandula, dió, törökmogyoró

Mértékkel fogyasztható:

hús, hal, tojás,

rizs, burgonya,

földimogyoró, kesudió, pisztácia

Nem javasolt:

tej, tejtermékek, cukor,

búza, tönkölybúza,

rozs, árpa, zab, kukorica, szója

Blog, Életmód

Pattanásos bőr

A pattanásos bőr gyakran megkeseríti a serdülők mindennapjait. Kezelését nem külsőleg, hanem belsőleg kell megoldani, legfőképpen megfelelő táplálkozással. A pattanások kialakulását elősegítik a tejtermékek, különösen a sajt és a sok finomított szénhidrát, cukor. Amennyiben serdülőként pattanásos bőrrel küszködik valaki javasolom, hogy csökkentse minimálisra a tejtermék fogyasztását (természetesen megfelelő organikus kálcium bevitel mellett), fogyasszon minél több nyers zöldséget és gyümölcsöt, továbbá minimalizálja az édességek és a finomított lisztből készült ételeket.
Amennyiben a fenti diétás megszorítások nem vezetnek eredményre, érdemes alaposabb hormonkivizsgálást indítani, különösen az inzulinszintre vonatkozóan. Ennek részletei az elhízásról szóló fejezetben találhatók.

Blog, Életmód

Elhízás

Miért nem tudok lefogyni?

Fogyókúrákra rezisztens fiatalkori és szüléseket követő elhízások

Gyógyítható? Igen!

Két tipikus hízás, mely a nők életét keseríti, a tinédzserkori hirtelen meghízás és a másik, a terhességi súlygyarapodás, mely a szülést követően makacs módon részben megmarad, sokszor csak a második, vagy a harmadik szülés után alakul ki, nagyon gyakran ugyanarra az okra vezethető vissza, a szénhidrát anyagcsere egyensúlyának felborulására.

Mindkét elhízásra jellemző, hogy a túlsúlyos nő hosszú időn keresztül folyamatosan, mindent megtesz azért, hogy csökkentse a testsúlyát, de eredménytelenül. Hiábavaló, eredmény nélküli fogyókúrák jellemzőek ezekre a nőkre. Szinte alig esznek, mégsem csökken a testsúlyuk. A szinte 0 kalóriás diéta mellett is, makacs módon, esetleg kisebb ingadozásokkal, de tartják a megnövekedett testsúlyukat. Rosszabb esetben tovább növekszik a súlytöbblet.

Mi az oka ennek az igen gyakori, a lakosság közel felét érintő problémának?
Természetesen életmódunkból fakad:

Az egyik ok a mozgásszegény életmód. Kevesen mozognak rendszeresen, még kevesebben sportolnak rendszeresen. A nap nagy részét az iskolapadban, vagy a munkahelyünkön ülve töltjük, hazatérve pedig a számítógép, vagy TV készülék előtt, szintén ülve töltjük. A ma embere sokkal több időt tölt el ülve (szinte ez egész életét), mint az előző generációk. Ha a napi tevékenység nem egészül ki rendszeres mozgással, az óhatatlanul ahhoz vezet, hogy a táplálékkal bevitt energia meghaladja a felhasznált energiát és ez a többlet energia önmagában is hízást eredményez.

A másik ok a táplálkozási szokásaink torzulásaiból ered. Nézzük meg hogyan étkezünk. Életvitelünk úgy felgyorsult, hogy nincs időnk leülni kényelmesen étkezéseinkhez, mint azt régen tették. Naponta 2-szer, jó esetben 3-szor bekapunk valamit, a napi rohanás közepette, de olyankor sokat eszünk hirtelen és sajnos összetételében sem megfelelőt. Az egészséges a napi 5 – 6 étkezés lenne, mennyiségét tekintve pedig egyszerre keveset kellene fogyasztanunk.

A legártalmasabb, pedig a finomított szénhidrátok és a cukor mennyiségének többszörösére növekedése. Az átlagember szinte minden étkezésének nagy részét ezek teszik ki, hiszen a kenyér, a tészta általában ott van az asztalon. Minden evést édességgel fejeznek be, de nem ritkán a teljes étkezés szénhidrátból áll, pl. péksütemény formájában. Sokszor kapnak be napközben, csak úgy egy kis nasit, fagyi, keksz, tejszelet, túrószelet, de leggyakrabban csokoládé formájában. Nagyon ártó annak a tévhitnek az elterjedése, hogy a csokoládéban lévő anyagok a boldogsághormonok felszabadulását váltják ki, ezért a legkisebb stressz, bánat, sikertelenség vagy csak kimerültség hatására bekapnak egy kis csokit, amely gyakran egy egész tábla lesz. Az üdítők nagy része, a gyümölcsjoghurtok cukrot tartalmaznak, ezért a mellett, hogy a fontos folyadékbevitelt pótolnák, felesleges szénhidrátot visznek be. Ekkora mennyiségű szénhidrátot, hosszú távon, kevés ember képes tolerálni. A cukorbevitel egyre nagyobb mérvű megnövekedése miatt, egyre korábbra tolódik e kórállapot megjelenése, így napjainkban nem csak a harminc és negyven éves korosztály, hanem egyre gyakrabban a serdülőkor betegsége lesz.

Ennél a két tipikusan elhízott női populációnál a zavar kiváltó oka általában, a szénhidrát anyagcsere zavara, mely gyakran társul más endokrin rendellenességgel.
Ezek a túlsúllyal küzdő nők döntő többségükben nem cukorbetegek. Éppen ezért a cukorterheléses vizsgálatok, melyek pusztán a vércukorszinteket vizsgálják, nem hoznak kóros eredményt, mert ebből csak annyi állapítható meg, hogy nem áll fenn cukorbetegség. És sajnos ezzel, a hozzá nem értő kezekben, el is altatják a gyanút. Az eltérés ugyanis az inzulinszintben mutatkozik, mely cukorterhelés hatására kórosan megnövekszik. Sajnos még olyan centrumokban is, ahol vizsgálják az inzulinszintet, nem mindenhol nézik megfelelően az éhgyomri és a cukorterheléses inzulinszint viszonyát.
Ezek a nők, általában, ugyanis inzulin-rezisztensek. Fiatal korban a cukorbetegség csak ritkábban alakul ki, mert a fiatal szervezet még kompenzálni képes. A cukorbetegség később jelentkezik amikor a szervezet már „öregszik”, a tartalékai kezdenek kimerülni, így a betegség csak a negyvenes, ötvenes években jelenik meg ténylegesen.

Az inzulin-rezisztencia gyakran társul prolaktinszint eltéréssel, (ami a tejelválasztást szabályozó hormon) és a hypothyreosissal ami a pajzsmirigy hormon alulműködését jelenti. Ez a hármas szinte mindig súlygyarapodással jár. Gyógyszeresen normál szintre beállítható. A hormonszintek normalizálásával a testsúly is magától csökken. Hatalmasra nőtt sajnos azon nőbetegek száma, akinél pajzsmirigy alulműködést diagnosztizálnak, és elkezdik kezelni a betegséget pajzsmirigy hormonok pótlásával. Ekkor általában elkezdődik a fogyás és javul a közérzet, de sajnos a betegség gyökeréig nem jutnak el, hiszen a szénhidrát anyagcserét és az inzulinszintet nem vizsgálják, így a probléma valódi oka orvosolatlan marad. Elképzelhető, hogy csak évek múlva a derül ki, mikorra már kialakul a valódi cukorbetegség, annak minden szövődményével és gyógyszer, vagy rossz esetben inzulinfüggőségével együtt. Pedig a kezdetekkor életmódváltással és megfelelő terápiával még könnyű teljes gyógyulást elérni.

A háziorvosok sajnos nem tudják levetetni csak a vércukor és a pajzsmirigy szinteket, így az inzulinrezisztencia és a hormonszintek eltérése nem derül ki, kezelésük nem történik meg. Több szakember együttműködése segíthetne ezen zavarokat ellenőrizni, majd kezelni, de így komplex kivizsgálásban és kezelésben kevesen részesülnek, pedig gyakorisága olyan jelentős, hogy népegészségi problémát jelent.

Nagyon gyakori probléma még, hogy a serdülőkori pattanásos bőr az első tünet. Ilyenkor a kivizsgálásból szinte minden esetben kimarad az inzulinszint vizsgálata, és terápiaként a szegény serdülők, nem ritkán erős, toxikus gyógyszereket kapnak, pedig megfelelő kivizsgálás után az eltétés valódi oka is kezelhető. A serdülő lányoknál jelentkező fokozott szőrnövekedés már szerencsére erősebb gyanúkeltő, így ezek a lányok már nagyobb valószínűséggel eljutnak a megfelelő kivizsgálásra, de sajnos a megfelelő terápia helyett sokszor hormontartalmú fogamzásgátlót szedetnek velük, ahelyett, hogy a szénhidrát anyagcserét rendeznék. Mellesleg nem sok nőben merül fel a gyanú, hogy a bajuszka megjelenése a szénhidrát anyagcsere és így a hormonháztartás felborulása miatt, tulajdonképpen a sok édesség, leggyakrabban a csoki fogyasztás miatt van. (A kis boldogsághormon növelő csokika.)

A következő nagy betegségcsoport, ami a szénhidrát-anyacsere zavarára hívja fel a figyelmet, az a meddőség. Megfelelő szülész-nőgyógyász szakemberhez kerülve, jó esély van arra, hogy az ismeretlen okú meddőség hátterében felszínre kerül az inzulinrezisztencia. Így ennek egyidejű kezelésével, életmódváltással nem csak a meddőségi probléma oldódik meg, hanem még az előtt kezelhető a szénhidrát-anyagcsere zavara, mielőtt kialakulna a cukorbetegség, annak szövődményeivel és terápiás nehézségeivel együtt.(www.meddoseg-nogyogyaszat.hu)

Nagyon fontos kiemelni, hogy inzulinrezisztencia nem csak elhízott nőknél, hanem vékony nőknél, sőt férfiaknál is fennállhat. Ezért nem csak akkor érdemes hozzáértő szakemberhez fordulni, ha elhízással küszködik valaki, hanem pattanásos a bőre, fokozott szőrnövekedést tapasztal, rendszertelen a menstruációja sőt ha magas a vérnyomása. A legújabb kutatások szerint ugyanis a magasvérnyomás-betegség hátterében nem csak a stressz és a fokozott zsírfogyasztás áll, hanem éppen a fokozott szénhidrátbevitel és így az inzulinrezisztencia is. Előfordul, hogy már serdülőkorban, nem csak elhízott fiúknál is megjelenik a magasvérnyomás-betegség, melynek okát egy vállrándítással elintézik, hogy hát a hormonváltozás miatt van és felírják a vérnyomáscsökkentőt. Valóban a hormonváltozás az ok, csak éppen az inzulin a felelős.

Ráadásul az utóbbi évek kutatásai nyilvánvalóvá tették, hogy fokozott daganatképződéshez vezet a nagyfokú szénhidrátbevitel következtében kialakuló kóros cukorháztartás és az inzulinrezisztencia. Tulajdonképpen így elérkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy a civilizációs betegségek kialakulásának okaként a mozgásszegény életmód melletti nagymérvű cukor és szénhidrátbevitel tehető felelőssé.

Blog, Életmód

Egészséges ételek

Egészségesnek tekinthető minden étel, ami könnyen emészthető, tápanyagai könnyen felhasználhatóak a szervezet számára és nem hagy hátra nem lebomló salakanyagokat, mérgeket.
Nagyfokú tudatosságot igényel ezeknek az ételeknek a kiválasztása. Minden zöldség, gyümölcs ideális táplálék számunkra, kivéve, ha vegyszerrel szennyezett. Ezek a vegyszerek ugyanis nem tudnak távozni szervezetünkből és elakadást okoznak a méregtelenítő szerveinkben. Ha nem sikerült a megelőzés, akkor dolgozhatunk a kivezetésen. Ebben utolérhetetlen a homeopátia. Ugyanilyen, ha nem hatékonyabb a hagyományos kínai orvoslás: akupuntúra, akupresszúra, köpölyözés, gyógyteák, de a reflexológia és a fülakupunktúra, akupresszúra is.
Lehetőleg kerüljük a félkész és a kész konyhai termékeket, ugyanis az ezekben lévő ízfokozók, mesterséges aromák, tartósítószerek természetidegen anyagok és szervezetünk méregtelenítő útjain elakadást okoznak. Fogyasszuk minél több nyers! gyümölcsöt, zöldséget. Ezek kiválasztásánál figyeljünk arra, hogy bio.gazdaságból kerüljenek ki, hiszen a bennük dúsuló növényvédő szerek szintén természetidegen anyagok, melyek számukra is mérgek. Különösen igaz ez, azokra a zöldségekre, melyek föld alatti gyökérét fogyasztjuk, hiszen itt még nagyobb a peszticidek dúsulása.
Ismételten kihangsúlyozom azonban, hogy százszor jobb egy nem bio nyers gyümölcs vagy zöldség, mint egy szelet csokoládé vagy más bolti édesség.

Amennyiben nem vagyunk vegetáriánusok, figyeljünk arra, milyen tejterméket, tojás vagy húst eszünk, hiszen ezekbe is bekerülnek azok a vegyi anyagok, amelyeket az állatok elfogyasztanak. Hiszen a tej kiválasztási termék, így nem csoda, hogy annyi ember allergiás a tejre. Tulajdonképpen nem a tejjel van a baj, hanem a bele kerülő vegyi anyagok váltják ki az ekcémát vagy felső-légúti allergiás tüneteket. Csecsemőknél, akik még nagyon érzékenyen reagálnak a bevitt káros anyagokra, 4-5 napon belül meg is jelenik az ekcémás bőrkiütés, amennyiben tejterméket (főleg, ha nem bio-körülmények között tartott állaté) vagy növényvédő szerrel szennyezett zöldséget vagy gyümölcsöt fogyasztanak. A nagyobbacska gyermekeknek és a felnőtteknek sem használnak ezek az anyagok, csak már nem okoznak annyira gyorsan és annyira jól látható tüneteket, hanem elraktározódnak, felhalmozódnak a veleszületetten érzékeny szervekben, és később váltanak ki betegségeket. Ekkor már nagyfokú rálátás kell, hogy felismerjük az összefüggéseket.
Részesítsük előnyben a tojás és halat az egyéb húsokkal szemben. Amennyiben nem fogyasztunk halat pótoljuk az omega 3 tartalmú olajat kendermag vagy lenmagolajjal, esetleg omega 3 kapszulával.
Összegezve tehát, nyers gyümölcsöt és zöldséget korlátlanul fogyaszthatunk. Felejtsük el pl, hogy a banán hízlal. Öt banánt is elfogyaszthatunk, szervezetünk felhasználja belőle a vitaminokat, ásványi anyagokat, míg egy szelet csokoládé, nem csak üres cukorbevitelt jelent, amely a cukorbetegség kialakulását segíti elő, hanem egyéb nem lebomló ízfokozókat, színezékeket, aromákat tartalmaz, amelyek csak mérgek szervezetünk számára és komolyabb betegségek (mint, pl a rák) kialakulását is elősegíthetik mértéktelen fogyasztás esetén.
Egy éves kor felett szigorúan darálva, 4 éves kor felett már darabosan alkalmazzunk sok olajos magvat, mákot, szezámmagot.
Gabonafélékből elsősorban gluténmenteseket fogyasszunk (rizs, köles, hajdina, amaránt, esetleg kukorica) Próbáljunk meg leszokni a bolti kenyérről, bolti tésztákról. Nem csak a finomított liszt miatt, hanem az aromák, ízfokozók, tartósítószerek miatt is.

Mindezek mellett igyunk sokat 20 kg-ként egy litert naponta. lehetőleg forrásvizet vagy szűrt vizet, esetleg alacsony ásványi-anyag tartalmú ásványvizet. kerüljük a csapvizet. Igyunk továbbá teákat, természetes, frissen facsart gyümölcsleveket.

Blog, Életmód

Az emberi szervezet működése

Az emberi szervezet működését hasonlíthatjuk a természet működéséhez. A természet, és így az élő szervezet is, folyamatosan megtisztítja, regenerálja önmagát. Tartós elakadás vagyis betegség, akkor keletkezik, ha nem tud megbirkózni a lerakódott salakanyagokkal. Ez ugyanolyan, mint a nem. lebomló hulladék a Földön: a szervezetünkbe bekerülő nem természetes, mesterséges anyagok felhalmozódnak, elakadást okoznak az energiakeringésben, betegségtünetek megjelenéséhez vezetnek. Olyan ez, mint amikor dugulás keletkezik egy csatornarendszerben, a dugulás mögött egyre jobban feltorlódnak a salakanyagok, és ilyenkor már csak külső segítséggel tudjuk az áramlást újra megindítani. Ugyanígy működnek szervezetünkben az energiameridiánok is, melyek feltérképezését a 3000 éves hagyományos kínai orvoslás végezte el.

Blog, Életmód

Az egészséges életmód

Az egészséges életmód alapvető elemei az egészséges táplálkozás, a rendszeres mozgás és a lelki egyensúly. Mindezt kiegészíthetjük a szervezetünk tisztításával, salaktalanításával, amely felnőttkorban, de betegségtünetek esetén, gyermekkorban is elengedhetelen.
A legfontosabb elkerülni a nem lebomló, mesterséges anyagok bevitelét a légutakon, a bőrön, de legfőképpen az emésztőrendszeren keresztül, magyarul figyeljünk oda milyen levegőt légzünk be, mit kenünk a bőrünkre, de legfőképpen arra, mit iszunk és mit eszünk. Mindez feltételezi a környezetszennyezés kerülését, a nagyon tudatos és egyszerű életmódot. A mai embernek még rengeteg tanulnivalója van, hogy kellő szerénységgel és önzetlenséggel forduljon a Föld és az eljövendő generációk jövője felé. Nem véletlen, hogy a legnagyobb vallások a jótettek pozitív, a gonosztettek negatív következményeire figyelmeztetnek. Mindez vonatkozik a Föld természeti kincseinek megőrzésére is, ráadásul a dolgok nem ismerete nem mentség a hibás tettek elkövetésének elbírálásakor. Figyeljünk tehát oda a saját, de a Földünk egészségének megóvására is.

Blog, Életmód

A D-vitamin és a napozás

D-vitamin és a napfény

Egyre több tudományos közlemény jelenik meg, mely a D-vitamin hasznosságát bizonyítja. A D-vitamin a napfényt pótolja számunka, ugyanis a D-vitamin inaktív elő-anyaga, a napfény hatására aktiválódik szervezetünkben, tehát, ha D-vitamint fogyasztunk, pótolhatjuk a napfény hiányát.
Több összehasonlító vizsgálat készült, mely a daganatos megbetegedések számának emelkedését mutatja a napsütéses órák csökkenésének számával, tehát minél északabbra lakik valaki, és így minél kevesebb napfényben részesül, annál magasabb a daganatos betegségek kockázata (mellrák, vastagbélrák, prosztatarák, sőt melanóma). Nem vonatkozik ez a bőrrákra, melynek viszont gyakorisága egyértelműen növekszik több leégést követően. Fontos tehát, hogy nem a napozás, hanem a leégés növeli a bőrrák kockázatát.
Mivel a nap nem süt egész évben vidékünkön, így a D-vitamin szedésével pótolhatjuk hatását. Egyre több orvosi szaklapban hívják fel a figyelmet arra, hogy D-vitamin pótlására nem csak a kisgyermekeknek, hanem a nagyobb gyermekeknek, időseknek, de az egészséges felnőtteknek is szüksége lenne. Javasolt tehát mindenkinek a napi egy csepp D-vitamin szedése, akkor, amikor legalább negyedórás napsütés nem éri a bőrüket. Ez inkább egy alul-meghatározott dózis, tehát nem kell félni a túladagolástól. Sőt egyes szakorvosok emelt dózis alkalmazását javasolják akut megbetegedések, pl. influenza esetén. Ilyenkor bátran használhatunk napi két cseppet három napig. A D-vitamin készítmények többsége receptköteles, de kapható már recept nélküli készítmény is a patikákban.
Nem csak a daganatképződést csökkentő hatása ismert a napfénynek és a D-vitaminnak, hanem az általános immun-erősítő hatása is. Ezért van az, hogy januárban, februárban tombolnak a legnagyobb influenza járványok, ezért igaz az, hogy tavaszra elfogy az emberek vitaminkészlete, de a mai gyümölcs és zöldség bőségben ez nem a C-vitaminra, hanem a D-vitaminra értendő leginkább.
Saját kis megfigyelésem az, mely teljesen egybevág a napfény áldott hatásával, hogy egy-egy napsütéses hétvége után jóval kevesebb a betegforgalom a házi gyermekorvosi rendelőben, mint egy ködös, felhős hétvége után. Ez nem csak a meleg időre, hanem még inkább a téli időszakra vonatkozik.
Javasolom tehát mindenkinek, aki teheti töltsön minél több időt a szabad levegőn, a napsütésben. Nyáron is napozzunk, de tartsuk be az alapvető előírásokat. Nagy kánikulában 10 és 16 óra között ne menjünk napra, viszont a reggeli és a délutáni napsütésben töltsünk minél többet, természetesen ilyenkor napvédő krém nélkül. Ugyanis kimutatták, hogy a mai napvédő krémek olyan nagyfokú védelmet biztosítanak, annyira csökkentik a D-vitamin szintjét a szervezetben, mintha téli időszak lenne. Ne használjunk napvédő krémet tehát reggel, kora délelőtt és késő délután, hanem töltsünk minél több időt az ilyenkor ártalmatlan napsütésben. Ősszel, télen és tavasszal pedig használjunk ki minden napsütéses órát, szabadban töltött tevékenységre, egyéb napokon pedig, felnőttek és gyermekek egyaránt vegyünk be D-vitamint, az előírt dózisban.